torsdag, juni 30, 2011

Emil i Lönneberga? Nej, Lilly på Blåklintsvägen



Ja, jag vet inte vad jag ska göra med min extremt olydiga och trotsiga fyraåring. Idag har jag gjutit plattor till min gång som jag nämnt tidigare. Hade en låååång föreläsning om varför man inte fick röra plattorna. Både Lilly och hennes kompis nickade förstående Men det man inte får, det är det roligaste, eller? Åkte iväg en sväng till Mickes jobb för att be honom kapa det lång avloppsrör som jag använder som form när jag gjuter. Grannen kollade barnen. Aha, tänkte barnen och sprang hem till oss och "provade" plattorna, båda två som jag hade gjutit. Tur var att de fortfarande var så pass blöta att det gick att korrigera, men ändå. Härom dagen höll jag på att bli galen igen när Lilly varit inne i växthuset (mitt lilla skötebarn) och plockat alla tomater, och det dagen efter att jag sagt åt henne när hon kom med en grön tomat i munnen. Trodde att bestraffningen hade tagit då hon fick stanna resten av dagen på sitt rum (med undantag för middagen), då hon grät och skrek och ville säga förlåt. Men idag hade hon på egen hand, utan lov, skördat den första färdiga Västeråsgurkan och kastat den i diket utanför (?). "Ingen aning" svarar hon när jag frågar. Hoppas att vi nästa år tittar tillbaka på det här och skrattar, för det gör jag inte nu. "När jag blir sju år, då ska jag bli lydig" sa hon när vi skulle sova. Det är tur för henne att hon är så söt.....

Inga kommentarer: