fredag, februari 17, 2012

Skrot!

Igår var jag, Lilly, Fanny, Millis och Clara på VIP-invigning av utställningen Skrot på Junibacken. Hade blivit inbjuden av Bonnier Carlsen och det tackar vi för. Det var mycket trevligt (gratis är alltid trevligt, fördrink, mat, efterrätt). När vi kom in så var bland de första människor som jag snubblade över (nästan), Astrid Lindgrens dotter Karin. Och jag fick en sådan där utanför-kroppen-upplevelse. Jag har precis läst studielitteratur som handlar om Astrid Lindgren och det slog mig i samma ögonblick att utan Karin och hennes lunginflammation så hade hela den här byggnaden kanske aldrig funnits. Det var Karin som bad sin mamma berätta om Pippi Långstrump när hon låg sjuk, och resten är historia.
Utställningen var jättefin, alla barnen hade kul. Teaterföreställningen om mannen med det röda äpplet var mycket underhållande vilket jag och Millis spann vidare på när vi var på väg hem i bilen. Mycket skratt blev det. Enda minuset var att det var trångt, men min absoluta favorit Olof Landström och hans fru Lena var där. Tänk att ett par som är så beiga jobbar med så mycket färg. Herr Lööf var självklart där och underhöll med sin saxofon, och många många fler. Flickorna fick varsin planch innan vi halkade hem igen. En lyckad kväll mao.

Herr Lööf


Flickorna inspekterade äpplet


Lilly hittade en korvkiosk och serverade korv på löpande band


Fanny fick akta sig för vattnet


Flickorna åkte båt en stund





Sen tog de en flygtur


Fanny och Lilly träffade en vargkompis


Hej då Junibacken för den här gången


Inga kommentarer: