måndag, maj 26, 2008

Mors dag!


Nu är ännu en helg till ända. Själv har jag jobbat på det blågula företaget hela helgen och inte sett så mycket av varken solen eller familjen.
Som nog alla vet så var det ju mors dag igår. Jag hade medvetet låtit bli att påminna min kära make, mest som en hämnd för att han glömde min allra första mors dag för fyra år sedan. Och mycket riktigt. Söndagen kom och inte ett ord när vi stökade runt. Jaha, tänkte jag...i år igen. Då sattes nyhetsmorgon på på TV:n. Sedan hör jag där inifrån:
"- Skit, var det idag."
Sedan åkte jag till jobbet, lite sårad i hjärtat. Var säker på att Micke i panik skulle åka och köpa några rosor tills jag kom hem...men....
När jag klev innanför dörren så slog en härlig doft av ungsbakad kyckling mot mig. Min äldsta dotter kom galopperande med en teckning som hon omsorgsfullt hade ritat till mig på "alla mammors dag". På golvet var det undanplockat och dammsuget.
"- Mamma kom och titta vad vi har gjort till dig". Fanny öppnar kylskåpet och där står den, gräddtårtan som Fanny och Micke gjort tillsammans. Då började jag nästan gråta. Det var den bästa Mors dag jag någonsin haft. Allt detta var ett bevis på att de tänkt på mig hela dagen. Micke hade dessutom tagit sig tid att göra någonting med Fanny som hon säkert pratar om på dagis idag. Då kände jag mig viktig och uppskattad. Då fick jag samtidigt dåligt samvete för att jag "bara" köpte en blomma till min mamma, hon var värd minst två gräddtårtor.

Inga kommentarer: