fredag, februari 06, 2009

Oj då!

Dagen var underbar igår, förutom en liten fadäs som jag råkade åstadkomma...ooops!
I bilen hem satt jag och förhörde Micke om hur kaminen fungerar, sa även att jag VERKLIGEN ville ha en brasa när vi kom hem, (vilket i kvinnors värld betyder att jag kommer göra en brasa när jag kommer hem). Maken åkte och handlade och jag började elda i kaminen. Jag har tänt MÅNGA brasor i mina dar, men aldrig i en kamin. Jag kan ju meddela att man inte eldar på samma sätt.
Samtidigt som jag eldade så bakade jag kakor och gjorde makaronipudding...inga problem, kvinnor kan!
Elden tog sig...nästan, så jag började om och den elden tog sig i någon minut.
"-Mamma, du eldar inte lika bra som pappa", hördes det anklagande från soffan.
"- Nej det är en jäkla skitkamin" sa jag tyst för mig själv.
Så jag gav helt sonika upp. Tänkte att maken får tända när han behagar komma hem.
Nu fanns det alltså ingen eld i kaminen, men efter bara några minuter började det lukta rök. Och lite mer och lite mer. Slänger ett getöga på kaminen och ser att den läcker rök som ett såll.....PANIK. Kollar att spjälet är öppet...det är öppet. Ringer till maken....som förstås inte kan göra någonting.
Öppen planlösning är bra, men inte när hela huset rökfylls. Stänger dörrarna in till våra sovrum och tvättstugan. Vädrar ut huset, barnen fryser Det stinker rök och min bror med familj är på intågande vilken sekund som helst. Maken kommer hem och tittar sådär anklagande på mig, och man ser att han inte tycker att jag är den smartaste bruden på gatan.
Maken säger: "- Det måste börja brinna på en gång annars ryker det in".
No shit. Blir ARG! Börjar anklaga maken för att han inte fattade att jag skulle börja elda. Han anklagar tillbaka...instruktionsboken låg ju precis bredvid. Jag menar att jag hade förhört mig om allting. Hej och hå, cirkusen är igång. Stressad och arg, finns bara en sak att göra. Slänga en bordskniv hårt ner i vasken där en porslinsskål står och den går söner....ahhhh skön känsla, Ha, där fick den!
Middagen blev trevlig trots att det luktade som om vi hade grillat korv på på en lägereld som vi tänt mitt på vardagsrumsgolvet. Senare på kvällen började jag inse att den här lukten inte kommer försvinna av sig själv. Vad gör man som modern kvinna? Jo man googlar på "ta bort röklukt". Massor av förslag, och flest handlade om ättika. Så, nu står det små skålar med 24% ättika lite här och där. Och jag måste säga att det faktiskt funkar. Luktar fortfarande "korv" som Fanny sa i morse, men inte överallt. Så nu vet ni det, ättika kan vara bra till mer saker än smörgåsgurka. Jag tröstar mig med att jag är jävligt bra på att baka kakor!

2 kommentarer:

Anonym sa...

En liten tröst i allt elände är att jag faktiskt kan åstadkomma så det blir helt rökfyllt inne i kaminen än idag fast vi haft kaminen i över 20 år. Att spjället ska vara öppet det vet man ju men ibland vill det inte bli riktigt drag. Då gäller det att inte lägga in för mycket på en gång. Jag har lärt mig nu att lägga in några vedstickor luftigt och tända med luckan lite öppen tills det är fullt drag.
Jag vet man får panik när man ser att det blir mer och mer rök och öppna luckan går ju inte heller för då kommer det ju ut mer rök.
Jag tänder oftast kaminen när det är blåsigt ute för då kan man nästan höra draget upp i skorstenen nästan direkt än när det är vindstilla. Då är det svårare.
Kram mamma

Petra C sa...

Vilket äventyr!