tisdag, februari 17, 2009

Tips om bra barnböcker


Igår kom den. Tyranno.
Barnboken som är skriven av Kristina Murray Brodin och illustrerad av min nya favorit Bettina Johansson. Ni vet jag är inte som andra kvinnor som blir knäsvag av handväskor och högklackade skor. Nej, jag blir alldeles pirrig av härlig barnböcker och påslakan(?). Hur som helst. Jag snubblade första gången över Tyranno hos Weronica på "en mammas dag" och tyckte att illustrationerna var så härliga att jag var tvungen att googla på Bettina. Där hos henne öppnades en hel värld av härliga bilder vilket resulterade i Lillys doptavla som hänger över hennes säng. Nu har det gått några månader sedan jag såg inlägget om Tyranno så jag kunde helt enkelt inte hålla mig längre. In på Adlibris och några tryck senare så var den på väg. Igår damp den ner i brevlådan. Jag blev så nyfiken så jag öppnade Fannys paket när hon var på dagis (jag vet visst är jag hemsk), kunde helt enkelt inte hålla mig. Den har inte gjort någon av oss här hemma besviken. Hips vips så har vi en bok som båda barnen är galna i. Jag har nog läst den minst tio gånger för mina små. Fanny är mest fascinerad över pojken i rullstol. Tusen frågor har det blivit om barn i rullstol. Ett par sidor senare går barnen ut för att åka pulka.
"- Men pojken i rullstol då, får han inte åka pulka?". Men vi enades om att fröken Anders som är så stark nog drar honom uppför backen så han också får åka.

Lilly däremot kommenterar alltid Sarahs pappa när han ska lämna på dagis:
"- Pappan har arga ögon".
Och så säger hon:
"- Det var inte jag, det var inte jag...läsa den boken mamma?"

SÅ alla ni som vill ha en riktigt bra bok så köp den här:

En morgon när Sarah vaknar har hon en ny kompis i sitt rum. Han heter Tyranno och är en Tyannosaurus rex. Konstigt nog är det bara Sarah som kan se honom. Tyranno följer med till dagis men Sarah märker snart att han inte riktigt gör som man ska. En stor klumpig dinosaurie kan ställa till med en hel del besvär.

En annan favorit för tvååringen är Ingrid och pappa som är skriven av Katerina Janouch och illustrerad av Mervi Lidman.
Det är en supergullig liten saga om Ingrid som är hemma med sin pappa. Han hittar på en massa bus med Ingrid.
Precis nu (efter att läst Tyranno) när jag la Lilly för att sova middag så sa hon:
"- Jag älskar också min pappa".
Precis som Ingrid säger om sin pappa i boken.
Jag blir så rörd.

4 kommentarer:

Bettina sa...

Waou! Vilken reklam! Å, man blir så GLAD att läsa det du skriver, den lille killen i rullstol är min egen lille kille! Hälsa till dina goa flickor från honom!

Anonym sa...

Och jag tycker också det är jätteroligt att du och dina flickor gillar Tyranno så klart. Säger Kristina som skrivit.

Anonym sa...

Ska absolut titta närmre på böckerna!! Tack för tips:)

Tack för kommentar(er) Tina! Kul att du också ska bli faster! Hälsade på det lilla Bea-knyttet igår (2425 g, 45 cm). Mysigt...

Anonym sa...

kul att hon gillade pappa-boken, får se till att hitta en mammabok ockå så stt det inte blir orättvist =)

kram!