fredag, november 19, 2010

Grattis alla Bettor!


Idag har jag, Fanny, Lilly, min mamma och min syster namnsdag. Vi och tusentals flickor och kvinnor i Sverige. Flickorna fick ett varsitt paket i morse så för en gångs skull var det inga svårigheter att få upp dem.

Vet ni, för några år sedan förstod jag att jag inte var som andra. Jag har nämligen synestesi. Jag har i alla år trott att alla tänkte på bokstäver och siffror i färger, och årets och veckans gång i en speciell bana, men icke. Jag kategoriserar även bokstäver och siffror efter kön. Är jag ensam om det här? Här nedan kan ni få ett utdrag ur wikipedia:
Synestesi (eller sinnesanalogi eller intersinnessamverkan) är ett neurologiskt tillstånd som innebär att två eller flera sinnen är sammankopplade. Vissa synesteter kan höra färger, andra kan se ljud; symptomen varierar. Uppgifterna om hur stor del av befolkningen som är synesteter varierar, allt mellan 0,001 och 2 % har föreslagits. Synestesi är marginellt vanligare hos kvinnor än hos män. Synestesi har visats gå igen i familjer, och man tror därför att tillståndet kan ha genetiska orsaker, dock med flera gener inblandade.

Den vanligaste formen av synestesi är troligen att se olika färger för olika bokstäver eller siffror (ibland hela ord, särskilt ofta tidsenheter såsom veckodagarnas namn och månaderna). Däremot är det sällsynt att från en färg se en bokstav eller siffra. Varje bokstav har alltid samma färg, och den förändras inte ofta med tiden. Det är inte något som synesteten behöver komma ihåg; för honom eller henne kan det kännas lika naturligt att femmor är gröna som att himlen är blå.

Synestesin kan vara antingen projicerande, det vill säga att till exempel bokstävernas färger upplevs som ett vanligt synintryck, eller associativ, att bokstäverna associeras till att ha bestämda färger som man kan se för sitt inre.

En annan vanlig form av synestesi är att ha strukturer eller färger för olika tidsenheter, som dygnet, veckan och året. En annan grupp har synestetiska upplevelser kopplade till ljud.

Källa: Wikipedia



För mig är
1= kille
2= Tjej
3= Kille
4= Kille
5= Kille
6= Kille
7= Tjej
8= Tjej
9= Kille

Jag förstår om ni slutar läsa min blogg nu (ha ha). Men allvarligt. Är du en av 0.001%-2% av befolkningen som har det här? Jag känner mig unik

1 kommentar:

mamma sa...

Älskade barn, du är unik ändå.