torsdag, november 05, 2009

Ett projekt avklarat.

Efter blästringen var den inte så jättevacker, men lite svärta gjorde susen.


Såhär fin blev den.


Lite suddig bild, men ni förstår....



Nu är den äntligen klar. Gjutjärnskitteln som jag fått av min mormor.
Denna kittel på 42L har stått hos min mormor med blommor i sig på somrarna så långt tillbaka jag kan minnas. Den fick jag av henne i somras, och i ärlighetens namn var jag inte så överförtjust först. Hon hade dock bestämt sig för att jag velat ha den i alla år, och har mormor bestämt sig för något då är det bara att tacka och ta emot.
Fick även höra att kitteln fick mormor i sin tur av sin pappa. Han hade använt den till att koka mat till grisarna, är alltså från början av 1900-talet.
När jag fick den var den svartmålad med många lager färg. Eftersom jag är GALEN i gjutjärn så kändes det som ett våldsbrott hade begåtts. Jag var bara tvungen att få bort färgen. Fick den briljanta idén att använda värmepistol (som jag sett gått lekande lätt på "äntligen hemma"). Det visade sig dock snart att det var ett jobb från helvetet....så, en blästringsfirma fick helt enkelt blästra den ren på färg. Lyckades pruta ner priset 300 spänn till 400, och nu har jag svärtat om den.
Så som bilderna visar, kitteln är fullastad med ved och är bara helt fantastiskt fin, tack mormor.

2 kommentarer:

Millis sa...

jättefint!

Petra C sa...

Jättefint! Och så kul med en historia bakom. I like!