söndag, januari 03, 2010

Kreativitet

När man rensar såhär som jag har gjort så hittar man en del gamla saker som man blir lite nostalgisk över.
När jag gick i 9:an och ettan på gymnasiet så sysslade jag mycket med blyerts-teckningar av ansikten. Här har jag ritat av mig själv. Kanske inte världsklass, men man ser ju att det är jag i alla fall. Tycker inte det var så länge sedan, men det är 15 år sedan.





Sedan hittade jag mitt lilla "dockhuvud" som jag modellerat. Gjorde ett gäng sådana också en gång i tiden, hur kul som helst. Varför tar man sig inte tid nu för tiden?



Sedan till den teckning som jag varit mest stolt över i alla år (kanske mer när jag var minder). När jag gick i tvåan hade vi en teckningstävling där alla ettor, tvåor och trejor fick vara med. Fanns inget speciellt tema. Jag ritade de här två punkarna och vann. Jag var så stolt att jag ville grina. Teckningarna fick hänga utanför matsalen där alla kunde se dem och bara det att vinna över alla treor var ju nog så ballt. Fick en och annan klapp på axeln de dagarna. Något gulnat har pappret blivit, men överlevt flytt efter flytt under 23 år.



Sist men inte minst, hittade jag en tavla som jag målade när jag gick en kurs hos Roger Fällman, världens bästa konstnär (trevlig också, brukar träffa honom på ICA). Det är nu över tio år sedan. Åh jag saknar att sitta i hans källare med alla hans målningar runt sig och måla. Sedan ta en fika och måla lite till. Är så stolt och glad att det hänger en riktig "Roger" i min hall. Hade jag en 30-40000 över skulle jag köpa en större, och hänga i vardagsrummet.




Inga kommentarer: