tisdag, januari 05, 2010

Tips!!!


Så då var det dags igen, att tipsa om barnböcker vi gillar. Igår var vi till biblioteket, tillsammans med halva Bålstas barnfamiljer. Men visst är det något magiskt med bibliotek, man blir lite pirrig. Som att gå och handla och kunna köpa allt. Jag trivs ju bäst i barnhörnan, älskar ju barnböcker, men jag lånade faktiskt två böcker till mig själv, som inte var för barn.
En av böckerna vi lånade har vi lånat förut, men den är ju så bra. Det är mina favoriter, Lena och Olof Landström som har skrivit den. Den heter: "Fyra hönor och en tupp". Handlar om de fyra hönorna och deras tupp. Tuppen är inte riktigt rättvis när det gäller matrännan. Hönorna får mycket mindre plats. När Hönorna påpekar detta blir det utskällda (eller utkuckelikuade). Det går så långt att tuppen tar mer och mer plats, så hönorna till slut har läskiga mardrömmar. När de är så svaga att de inte orkar stå på benen bestämmer de sig för att gå på kurs. På kursen lär de sig djupandning, uppburrning, styrketräning och en massa annat.



Om jag fick önska att jag kunde rita som någon som är duktig så skulle jag välja Olof Landström utan att blinka. JAG ÄLSKAR hans sätt att rita. Har gjort det sedan jag var liten och såg min absoluta favorit "Kalles klätterträd". Jag blir pirrig och kär i hans teckningar, så enkla men med så mycket känsla. Vi rekommenderar denna bok varmt, måste nog köpa den själv, sådana här skatter kan vara bra att ha när barnbarnen kommer (javisst ja, Fanny ska ju inte ha några barn, då får jag väl läsa den själv då)

Kolla in de små kycklingarna, så söta.


Sist men inte minst vill jag gratulera min farfar Evert på 90-årsdagen idag, det är om han hade levt. Har tänkt på dig idag.


1 kommentar:

Matilda sa...

haha, den låter ju helt underbar! och jag har missat den, måste nog ta mig till bibblan snart... (det känns alltid lite dumt att gå igenom varje bok i barnhyllan UTAN att ha med sig ett barn till bibblan.. haha, folk måste tro att jag är knasig).
:-)

sv: jamen visst är det helt underbart att ligga och läsa inredningstidningar innan man somnar in! älskar det!!
jag måste också ta och slänga tidningar snart... det är fullt i hyllorna, och HUR ofta vill man ta tag i en "Allt i hemmet" från 2003 och bläddra i... (så som man tänker när man stoppar in den i hyllan: "den här kan jag ju bläddra i mer en annan gång".. men hur kul är det egentligen?! haha!)