söndag, januari 06, 2008

Do you speak english?

Nu är det ju nytt år och nya tag. Fick en liten baksmälla när jag inte ens fick komma på intervju på ett jobb jag sökt. Är helt säker på att det är för att jag har barn. En liten organisation på fyra pers. vill nog inte anställa någon som riskerar att vara hemma med sjuka barn. Men då vill ju jag såklart inte jobba där heller. (Snacka om fördommar, men nu känns det bättre). Jag koncentrerar mig nu på Tina T.
Jag har de senaste dagarna mätt, och mätt och mätt lite till på bodysar. Det visade sig att tillverkarens mått inte stämde överens med våra mått. De skickade en provbody som Lilly kunde ha hur bra som helst, som var en 62:a (2-4mån) och då var hon 9 månader. Så jag tyckte bara att de skulle byta ut måtten. dvs. att 62:ans mått blir min 74 o.s.v. Men det gick inte. De hävdar bestämt att vi har samma mått, så de skickade sin måttabell med en miljon mått som jag har mätt, storlek för storlek (med mammas hjälp, tack!). Nu ska jag bara sammanställa tabellen och skicka tillbaka. Men det är här min nervositet kommer in. Tänka om jag har missförstått deras tabell. Tänk om de har räknat med någon osynlig sömsmån (tror inte det, men man vet ju aldrig). Tänk om jag nu beställer 500 st bodysar och de är jättesmå för att jag missförstått. Då får jag säja dockkläder i stället. HJÄLP! Dessutom så sker ju all kommunikation genom mejl, på engelska. Visst jag kan engelska, men ord som mudd (wristlet) och sömsmån (seam allowance) är sånt jag fått slå upp i min tjocka engelska ordbok. Nu hoppas ju jag att min kontakt slår upp alla ord hon inte förstår i sin engelska ordbok, för hennes engelska är bedrövlig. De känns som att satsa alla pengar på roulett. Antingen eller liksom.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Den här lilla bloggen gillar jag! Bodysar från Tina T! De måste bli hur söta som helst :o)Men jag förstår din oro över måtten. Speciellt om de nu kändes jättestora! Vi återförsäljare fixar det åt dig annars...berättar för kunderna att de "här bodysarna är riktigt stora!!! Stl 62 till en 9-månaders blir perfekt" Undrar om folk vågar lita på det ;o)

Anonym sa...

Morrn morrn lilla familjen, hoppas ni mår bra. Åke och jag mår bara fint. Imorgon bär det ju av till Tailand. Mmmmmmm.. säger jag bara. Ska bli jätteskönt att få komma iväg ett tag och slippa jobbet. Bodysarna löser det sig säkert med. (får vi verkligen hoppas). Ha en riktigt skön dag nu. Jag ringer ikväll och säger hasta la vista. Kram kram

Anonym sa...

Tro på dig själv (..och bara på dig själv..) så kommer det att lösa sig! =) Intala dig själv att det ÄR du som har rätt så kommer du att få rätt i slutändan!
/Bjerken

Anonym sa...

Ok Tina, nu har jag loggat in mig på ett sånt sätt att jag får veta när det finns nya skrattmysiga inlägg att läsa. Ser att Eva har gjort en liten skrivinsats (väldig liten), trodde hon skulle ha mer på hjärtat.
Ni verkar ha haft både en härlig jul och mysig nyårsafton. Det är inte utan att jag saknade er alla fyra på julafton, men vi hade trevligt också. Vi började dan med skidåkning i Björnriket och avslutade med julklappsutdelning. Dagarna var helt OK i Åre, vitt trots allt, lagom kyla och god mat. Tyvärr blev en av av oss sjuk så för hans del gick det inte mycket utför för. Nyårsafton firade vi i Hagsätra, mycket trevligt. När den var slut efter mat, dryck och fyrverkerier tog vi tunnelbanan hem, jobbigt eftersom vagnen vi hamnade i stank kräk. Bläää. Nyårsdagen var mycket mycket stillsam, vi kom igång först på kvällen.
Nu sitter man på jobbet och har fyra oxveckor framför sig innan det blir en veckas semester uppe i Vemdalen. Gött.
Ha det så hörs och ses vi snart hoppas jag.
Kramhälsningar Pia (moster i andra hand)

Anonym sa...

Hej Vännen! Det va ett tag sen. Vilken härlig blogg! Nu kan man ju smyga in o ändå va updaterad med vad som händer i era liv även om vi inte hörs så ofta. Beundrar dig som hinner med allt..
O som Bjerken sa, tro på dig själv. Vi gör det ;O) Kram o god fortsättning!

Tina T. sa...

Cecilia: Ja, jag har också tänkt på att man kan säga "stor i storleken", men kanske inte två storlekar stor:)
Farmor: Vi kommer sakna er, men njuuuut.
Bjerken: Tack för kloka prd:)
Pia: Låter som det ej gått någon nöd på er! Vi får ses snart.
Marika: Åhh vad kul att höra från dig, vi kan väl ses snart?