lördag, januari 05, 2008

Undret har skett!

Det är ett under att vi äntligen har fått lite snö som jag och Fanny har haft ofantligt roligt i de senaste tre dagarna. Lilly med för den delen. Hon har åkt pulka med undertecknad och även med sin storasyster och tjutit av lycka. Tyvärr har det blåst en hel del och en inpackad orörlig bebis blir lätt kall, så idag fick hon vara hemma med sin pappa. Dagen till ära lånade vi min systers gamla bob (snowracer som vi säger här) och åkte gång på gång bara Fanny och jag. Kände mig som 10 igen. Rumpan är något öm efter hopp med stenhård plastpulka, men hjärtat är lyckligt:)

Det största undret som skett är nog att jag sedan fem dagar tillbaka slutat amma.
Vår härliga lilla 11 månaders har ju varit en riktig ammaholic, speciellt på nätterna. Hon har konsekvent VÄGRAT napp och välling så man har ju snällt fått ställa upp som snutta. Men så en dag för ungefär tre veckor sedan så hände det. Lilly började med napp. Nu tycker ni säkert att vi är tokiga som lär vår dotter att ta napp när hon inte haft det tidigare. Men jag försvarar mig med att säga: ÄNTLIGEN får jag lite mer sömn, lite mer hjälp på natten med att natta om. Hur gärna Micke än har velat amma så har hans håriga mjölkfattiga tuttar inte tilltalat Lilly ett dugg.
Det ska väl tilläggas att Fanny inte började med napp förrän hon var 9 månader, och då välkomnade vi det lika glatt. Hon hade (har) väldigt svårt att slappna av och komma till ro, men efter att nappen gjort sig hemmastadd i hennes mun så kunde hon slappna av några sekunder mer per dag och kanske sova en halvtimme längre. Nu har hon slutat med napp och det gick förvånansvärt lätt. Det var en stolt 3-åring som donerade sin ljusblå napp till kattungarna i somras. Jag räknar kallt med att vi om två år står där igen med lillasyster och helt utan tårar säger adjö till en trogen liten vän.
I samma veva som nappen blev livsviktig blev även vällingen lika livsviktig. Tack för det!
Och nu när man slutat amma så upptäckte jag att mina forna BH:ar blivit fem rum och kök för mina små trötta sillar till bröst. Ja, ja. Jag får ju i alla fall inte ont i ryggen av tung byst (gäller att tänka positivt). Dessutom kan man lägga hur många inlägg man vill. Jag älskar i alla fall mina bröst. De har födit upp två underbara små tjejer och skulle säkert göra det igen om vi känner att vi saknar vaknätter och barnbäck.
Kram
Tina

3 kommentarer:

Isabelle sa...

Grattis!!! Och du ska se att hon säkert börjar sova bättre nu också. Tyckte det var som natt och dag när jag slutade amma Theo. Och jag håller med, brösten pekar numera åt ett helt annat håll än uppåt *fniss*, men dom är bara bäst ändå :) Stora kramar från norr°

Anonym sa...

Hej Tina,
Tack för tipset om din underhållande blogg.
Älskar att läsa bloggar, och det är ju såå mycket roligare när det är någon man känner som skriver.

Har precis tagir mig igenom alla gamla inlägg och skrattar ganska gott åt Fanny, verkar vara en förståndig liten dam.
(Gråt inte mamma, det gör ju inte jag...om klippningen på dagis.. :-)

Må så gott...och fortsätt skriv...
Kram Therese Lundkvist
Ps Ska tipsa Kenneth oxå om att läsa här..)

Anonym sa...

Hej på dig, förstår dig sååå väl med amning och napp.. har dock inte fått sonen att ta varken napp eller nappflaska/välling men jag skulle ge bra mycket för det ibland.. helt rätt att vänja dem vid det om det känns rätt tycker jag.
ang snö så har Max oxå upptäckt det roliga med pulka, vi har vart i vemdalen en vecka och han gillade det massor.. trodde vi skulle få fortsätta åka pulka hemma men nu försvinner ju snön *ledsen* ha det gott
Kramar Sophie